carolinesmittenberg.reismee.nl

Marieke in Budapest

Afgelopen weekend van Marieke hier van vrijdag tot dinsdag.
Vrijdag zijn we even uit eten geweest bij Menza en hebben we verder rustig aan gedaan. Zaterdag hebben we de Basilica bekeken, daarna zijn we naar 't Vissersbastion geweest, de Matyaskerk, langs het kasteel gelopen en daarna weer terug naar de Basilica. Tante Guus was namelijk ook in Budapest met haar vriendinnen, want die zijn aan het fietsen van Budapest naar Pécs. Tante Guus had ons uitgenodigd voor de lunch, dus we hebben een heerlijke salade op het terras vlakbij de Basilica gegeten.


's Middags zijn Miep en ik vanwege de hitte naar het Margit eiland gegaan. Het was echt vreselijk warm! Dus we hebben lekker op een dekentje op het gras gelegen. Na een paar uur ging het regenen en onweren, terwijl de zon ook nog scheen!, dus toen zijn we maar terug naar huis gegaan. 'Avonds zijn we weer uit eten geweest.


Zondag hebben we uitgeslapen en zijn we wezen brunchen bij Menza. Daarna zijn we naar het Parlement gelopen en daar hebben we tram 2 genomen langs de Donau, naar de Markthal. In de markthal hebben we aardbeien gekocht, de grote ('wow! ze zijn echt huge!' Marieke) radijsjes bekeken en een paraplu gekocht. Het was inmiddels weer gaan regenen, dus zijn we weer terug gegaan. In de namiddag hebben we een pizza besteld en hebben we een filmpje gekeken.


's Avonds hebben we nog een paar uurtjes gezwommen bij Széchenyi. Heerlijk warm was het water. Miep vond het te warm, maar ik had een beetje koorts, dus voor mij was 't heerlijk.
Maandag zijn we met de tandradbaan de Buda heuvels ingegaan. Toen hebben we de kindertrein genomen naar de stoeltjeslift en zo zijn we weer naar beneden gegaan. Het was heel erg leuk! Natuurlijk zijn we ook maandagavond weer uit eten geweest. We vonden 't namelijk veels te warm om zelf te koken.


Dinsdag hebben we weer geluncht op het terras en daarna zijn we nog even naar Sugar! geweest. Sugar! is een snoepwinkel in Amerikaanse stijl. Ze hebben een miljoen lolly's en aan de muren hangen allemaal bakken waar je jelly belly's kunt pakken. Wij hebben ongeveer 10 verschillende kleuren gekocht en ik denk dat we een stuk of 7 bakken overgeslagen hebben. Je kunt daar ook taartjes eten, mierzoet natuurlijk, maar we zaten nog vol van de lunch. Bovendien moesten we naar het vliegveld.
Marieke heeft alvast een koffer van mij mee terug genomen, dus nu heb ik alleen nog zomerkleren en spullen die ik nog gebruik hier. Dat neem ik zelf mee in m'n andere koffer als ik hier weg ga.


Vandaag had ik trouwens mijn examen Politicologie. Heel bijzondere ervaring weer. Het was een mondeling en zou om 9 uur beginnen. De docent had gezegd dat als er om 9 uur niemand was, dan zou hij weer weggaan, dus ik moest wat eerder komen. Ik stond natuurlijk braaf om 10 voor 9 voor de deur. Om kwart over 9 heb ik even gevraagd aan Hongaarse studenten of ik wel op de goede plek was. Dat was gelukkig wel zo, maar het was heel normaal dat de docent laat was en ze wisten ook niet hoe 't precies zou gaan. Om half 10 kwam de docent eindelijk aanlopen, hij zei wat in 't Hongaars en toen gingen er 2 meisjes mee naar binnen. Ik heb maar weer gevraagd wat hij precies zei en 't bleek dat je per tweetal naar binnen moest.


Ik kwam toen Marie tegen, dus ik ben even met haar naar de bieb gelopen. Daar ben ik 20 min geweest en toen ik weer terug kwam bij 't lokaal bleek dat ik samen met een andere jongen naar binnen mocht. De docent ging toen een paar vragen aan die jongen stellen over Hongaarse politiek. Welke coalities er waren geweest en wie de minister president in 1994 was. Dat soort dingen. Die jongen wist bijna alles en toen zei de docent 'you struggle with the answers I see'. tegen hem (je worstelt met de antwoorden zie ik).Terwijl ik vond dat 'ie heel goed had gedaan. Dus raakte ik een klein beetje in paniek.


Maar toen was het mijn beurt. Ik heb gezegd dat Nederland een constitutionele monarchie is met een parlementair systeem. We hebben een meer partijen stelsel en een 'Party List' kiesstelsel. Toen heb ik nog gezegd dat we momenteel een coalitie hebben van VVD, CDA met gedoogsteun van Wilders. Daarna zei de docent 'you struggle very well, so I give you both a 5' (je worstelt heel erg goed -met de antwoorden-, dus jullie krijgen allebei een 5). Ik denk dat de docent de vertaling van 'struggle' niet zo goed weet, vandaar ik het wel even vertaal voor jullie. Ja, een heel bijzondere ervaring weer.. Maar goed, ik heb weer m'n punten binnen

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!