carolinesmittenberg.reismee.nl

Balatonfüred en Tihany

Ik ben bij het Balatonmeer geweest!!!

Gisterochtend ben ik samen met Marie, Christel, Camille en Jeremy op de trein richting Balatonfüred gestapt. Vanaf Budapest is dat 2 uur en 3 kwartier met de trein en 1x overstappen. We hadden de trein van 9.11 uur, dus ik heb natuurlijk weinig van de treinreis meegekregen; ik moest weer even bijslapen. Net als alle anderen trouwens. Gelukkig werd ons kaartje vlak voor het overstappen gecontroleerd, anders hadden we misschien de overstap gemist.

Toen we in Balatonfüred aankwamen zijn we meteen naar het hotel gegaan. Het hotel heet Castle House (wel even de moeite waard om te googlen, ben helaas vergeten een foto van de buitenkant te maken) en daar hadden we een 'appartement' met z'n vijven. We hadden een mooie badkamer, twee slaapkamers, 2 toiletten, een klein balkonnetje en een keukentje. En dit alles voor een prijs van €16 p.p. p.n., waaronder €4 voor het ontbijt.
Omdat het zulk mooi weer was hebben we ons meteen omgekleed en zijn we bij

het Balatonmeer gaan lunchen. Lekker eten met een mooi uitzicht over het meer, echt vakantie! Daarna zijn we naar een ligweide gegaan en daar hebben we de hele middag in bikini op ons handdoekje gelegen. Het was echt veels te warm, 27 graden, om wat anders te doen. Rond een uur of 18.30 begon het wat frisser te worden en hebben we even door het stadje gewandeld. Er zou namelijk een fontein zijn waar ‘wonderwater' uit kwam. In feite was het mineraalwater met een hele erge ijzersmaak. Ik heb 2 slokjes genomen, dus ik voelde me net wonder woman, dat begrijpen jullie.

's Avonds zijn we uit eten geweest bij een pizzeria. Helaas was de bediening helemaal niet vriendelijk en ondanks de heerlijke geuren viel ook de pizza een beetje tegen. Daar staat tegenover dat 't weer niet duur was en we 't heel gezellig hadden samen.

Vandaag hadden we een heerlijk ontbijt met scrumbled eggs, broodjes, kaas, ham, salami, cornflakes, thee en sinaasappelsap. Scrumbled eggs met paprikapoeder was nieuw voor mij, maar het is Hongarije, dus eigenlijk was 't naïef van mij om geen paprikapoeder te verwachten. Het was overigens best lekker, hoor.

Na 't ontbijt zijn we op de bus gestapt naar Tihany. Tihany is een schiereiland in het Balatonmeer en 15 km van Balatonfüred. De bus koste €1,16 voor een enkeltje en het was een luxe touring car, die door een heel mooi, fris groen landschap reed. Dat waren weer even 20 min heerlijk van het uitzicht genieten.

Tihany heeft een mooie kerk die boven op een heuvel staat en die we al vanaf Balatonfüred konden zien. De rest van het stadje is erg op toeristen ingesteld. Overal hebben we toeristenwinkels, paprika's langs de huizen en allemaal keramiek serviezen. Er was ook een mini marsepein museum en daar zijn we even in geweest (zie foto's).

We wilden eigenlijk ook nog een soort cruise over het meer maken, maar vanaf de haven waar wij waren, waren alleen tochten van langer dan een uur en daar hadden we geen tijd meer voor. We hadden namelijk ons treinkaartje voor terug al gekocht en onze spullen in een kluis op het station achtergelaten. Omdat er in Tihany verder niks te doen was zouden we terug gaan met de bus, maar helaas reed de bus maar 1x in de 2! uur. Als je de tram in Budapest gewend bent (die gaat om de 3 min) dan is dat echt zwaar afzien, hoor! Uiteraard hadden we de vorige net gemist, dus we moesten echt 2 uur wachten. In Balatonfüred hebben we nog een ijsje gekocht en toen moesten we weer met de trein terug. Deze trein ging wel in1x maar deze duurde 3 uur en een kwartier. Ik was vanavond om 20 uur weer thuis en ga nu lekker slapen.
Voor morgen is er regen voorspeld en zou het maar 16 graden worden, maar voor maandag is er weer mooi weer en 22 graden voorspeld. Hmm, de lente is dus echt begonnen!