carolinesmittenberg.reismee.nl

Pécs

Afgelopen vrijdag was ik met Christel en Jeremy in Pécs. Pécs is een stad 288 km (dat is 2 uur en 3 kwartier met de trein) ten zuidenwesten van Budapest. De stad heeft 200.000 inwoners en is daarmee op 4 na de grootste stad van het land. Bovendien heeft Pécs gemiddeld de meeste dagen zon per jaar en de grootste moskee van Hongarije. Dat gedeelte van de zon hebben we geweten ook! Warm dat 't was! Het was zeker over de 20 graden heen.


Vrijdag begon de dag al vroeg, want we zouden de trein van 7.56 uur nemen vanaf het Deli station. Het Deli station ligt aan de Buda kant van de stad, dus het koste mij ook een half uur om daar te komen. Jullie begrijpen natuurlijk dat ik weinig van de heenreis mee heb gekregen, ik moest immers nog even verder slapen. Gelukkig dachten Christel en Jeremy er ook zo over en was Pécs het eindstation, dus konden we rustig slapen. De gedeelten dat ik wakker was heb ik uit het raam gekeken, maar veel was er niet te zien. Het gras is nog bruin, de bomen zijn nog kaal en de mini dorpjes waar we langs kwamen zagen er ook niet zo vrolijk uit. Oh, ik heb trouwens wel 4 hertjes midden op het land gezien en een paar van die grote roofvogels. Dat was wel leuk!


Toen we in Pécs aankwamen moesten we 10 min lopen naar het centrum van de stad. De vraag was alleen welke kant moesten we dan op. In Pécs hadden ze dus van die grote plattegronden waar het centrum van de stad en de bezienswaardigheden op stonden. Jammer alleen dat het treinstation dus niet in het centrum lag en dus ook niet op de plattegronden stond. Gelukkig hebben we 't toch gevonden.


Het centrum was eigenlijk een groot plein, Széchenyi tér, met daarop een grote moskee, die tegenwoordig dienst doet als kerk. Helaas mochten we binnen geen foto's maken, maar het is heel vreemd om een kerk in een moskee te zien. De moskee in van binnen namelijk rond en het altaar staat in het midden, waardoor alle banken dus om het altaar heen staan, in plaats van ervoor.


Op het plein hebben we een aantal keer in de zon gezeten en wat gegeten, maar tussendoor zijn we naar de Basilica geweest. Voor 600 huf mocht je de basiliek in, de schat bekijken, de crypte in, het dommuseum en het wijnmuseum in en kon je een gratis glas wijn proeven. Nou, dat wilden wij natuurlijk wel. De basiliek was best groot en ook heel mooi. Op de ene muur was het levensverhaal van Peterus te zien en op de andere muur het levensverhaal van Paulus. De schat bestond uit de mantel, schoenen, handschoenen van de bisschop, een setje voor het avondmaal (met allemaal mooie stenen er in), de staf van Sinterklaas en meer van dat soort dingen. In de crypte was echt een soort praalgraf te zien, waarvan een van de schotten ervoor op een kiertje stond. Ik was nieuwsgierig dus ik ging even spieken en er lag echt een beeld in! (zie de foto's) Ergens vond ik dat wel een beetje eng, hoor.
Na de basiliek gingen we naar het museum, waar de originele stenen ingang van de crypte te zien was en een tentoonstelling van schilderijen.
Daarna gingen we naar het wijnmuseum. Echt het toppunt van de dag, joh! Er stonden een stuk of 20 van die enorme tonnen met wijn en dat was het. Daarna kwam natuurlijk het spannendste; het wijnproeven. Ik geloof dat het de meest vieze wijn was die ik ooit heb gedronken. Jeremy, als echte fransman, distantieerde zich en heeft maar 1 slok genomen. Christel heeft wat water er bij gegooid en het zo gedronken en ik heb, op z'n Spaans, wat cola er doorheen gedaan. Op die manier was 't best te drinken.
Vervolgens zijn we nog naar het keramiek museum geweest omdat Jeremy dat graag wilde, maar Christel en ik vonden er niks aan. Bovendien was het weer echt heerlijk, dus zijn we maar een ijsje gaan eten. We hebben ook nog wat door de stad gewandeld en toen was het weer 17 uur en gingen we weer terug.

Ik was om 21 uur weer thuis en kon mooi naar Nederland-Hongarije luisteren op de radio. Daarna kon ik gelukkig nog een samenvatting zien op nos.nl. Ik had voor €60 mee kunnen gaan naar het stadion, maar ik had mijn tripje naar Pécs al gepland en wilde me niet hoeven haasten. Bovendien was ik ook behoorlijk moe toen we terug kwamen, dus ben ik blij dat ik niet ben gegaan.


Gister hadden we een Erasmusfeestje in de Mappa club en voordrinken bij Jeremy. Het voordrinken was alleen heel gezellig, dus gingen we pas om 2 uur bij Jeremy vandaan en toen we een kwartier later in de Mappaclub kwamen, was er niemand! Haha, beetje een afgang. We zijn toen nog naar een club op Blaha Lujza Tér geweest waar een dj uit de UK was, maar ook dat was niet echt een succes, dus was ik weer aardig vroeg thuis.


Dinsdag komen ome Teun en Ieke en heb ik een tentamen. Ik ga dus nu weer verder met leren en de laatste dropjes opeten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!