carolinesmittenberg.reismee.nl

Visegrád

Het is weer een paar dagen geleden dat ik voor het laatst wat schreef, dus zal ik eerst even een samenvatting geven van de afgelopen dagen.

Zaterdag hadden we een verjaardagsfeestje, dus is het heel erg laat geworden en daarom heb ik zondag de hele dag bijgeslapen.
Maandag heb ik samen met Jeremy aan ons filmpje gewerkt -dat wil zeggen we hebben 1 scene opgenomen- en daarna hebben we de camera weer terug gebracht. Jeremy had daarna een date met de zanger van een of andere rockband, maar hij kon het café waar ze afgesproken hadden niet vinden, dus ik heb even meegezocht.
Gister ben ik weer met Jeremy op stap geweest, want hij was nog nooit bij het Visserbastion geweest. Inmiddels is het hier weer lekker warm, dus is het geen straf om door de stad te wandelen. Ik denk dat het warme weer ook veel toeristen aantrekt en daarom moet je weer betalen als je op de bovenste verdieping van het Vissersbastion wilt kijken. De begane grond is wel gewoon gratis.

Nou, en vandaag ben ik met Jeremy en Christel naar Visegrád (je spreekt het uit als vishekraad) geweest. Helaas was de batterij van m'n fototoestel net leeg, dus ik heb niet zoveel foto's gemaakt. Ik wacht dus even op de foto's van Jeremy en Christel en die zal ik dan ook hier uploaden.
We hadden de trein van 12 uur genomen en we kwamen om 12:50 in Nagymaros aan. Nagymaros ligt precies tegenover Visegrád, alleen aan de andere kant van de Donau. Natuurlijk stond er nergens een bordje vanaf waar de pont zou gaan, dus zijn we maar gewoon naar de Donau gelopen. Daar aangekomen zagen we in geen velden of wegen iets wat ook maar enigzins op een pontje leek, dus zijn we eerst maar op een bankje ons broodje gaan eten. Het bleek later dat de pont maar 1x in het uur gaat en dat we 'm net gemist hadden. De 'pont' bestond uit een boot met een groot vlot ernaast. Eerst gaat de boot dus varen en daarna trekt hij het vlot (met auto's en al) met zich mee. Nee, dan is dat pontje over het IJ wel echt een hyper modern ding hoor!

Vanaf het pontje was het ongeveer 20 min lopen naar het centrum van het stadje. Eigenlijk hebben we 't stadje helemaal niet bekeken, want we wilden naar het kasteel boven op de heuvel. Nou, dat hebben we geweten ook. Het waren een beetje Ierland taferelen. Van die vage bordjes die wel een richting aanwijzen, maar echt een pad was er niet en stijl dat die heuvel was! We waren ontzettend blij dat het niet regende en het de afgelopen dagen ook niet meer geregend had. Waarschijnlijk komt er een modderstroom via het pad naar beneden als het regent. Nu was het alleen hier en daar een gladde modder zooi.
Eenmaal boven aangekomen bleek dat het 700 HUF (€2,60) was om het kasteel in te komen. Ik vond het niet veel geld, maar Chritel en Jeremy deden een beetje moeilijk (achteraf bleek dat ze de mevrouw gewoon niet goed verstaan hadden), maar omdat we zo een moeite hadden gedaan om boven te komen, zijn we toch naar binnen gegaan. Ik vond het wel heel leuk. Het waren eigenlijk vooral ruines, maar veel groter dan ik had verwacht. Sommige gedeelten waren herbouwd en daar waren dan kleine tentoonstellingen in. Zo was er een tentoonstelling over alle wapens uit verschillende tijden, inclusief poppen in harnas. En was er een jachtscene in het bos nagemaakt. Met opgezette vogels, een dood hert op een kar met de pijl er in, twee everzwijnen en een eekhoorn. Aan de andere kant van dat zaaltje was dan een keuken uit de Middeleeuwen nagebouwd en er waren van die koptelefoons waar je dan een uitleg kon horen.
Na het kasteel zijn we via een andere route de heuvel weer afgelopen en toen moesten we weer een uur wachten op de pont. Dat was een beetje jammer, want de zon was net onder en toen werd het best heel koud weer. Gelukkig kwam de trein daarna heel snel en toen ben ik langs de McDonalds gerend en heb ik lekker een patatje gegeten.

Zojuist was Esther hier even want we wilden Oh Oh Tirol kijken en nu ben ik weer moe, dus ga ik weer slapen. Morgen ga ik misschien de Buda heuvels in met Christel, of ik ga alleen naar een park en dan ga ik leren voor m'n mid term exam week. Die tentamenweek zou ik door al die drukte toch nog bijna vergeten joh!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!