carolinesmittenberg.reismee.nl

Kiraly Kastely Gödöllö

Kiraly Kastely Gödöllö was de bestemming voor vandaag. De reis verliep niet helemaal vlekkeloos, maar we zijn er gekomen! Papa en ik hadden namelijk opgezocht dat de trein naar Gödöllö om het half uur zou gaan. We waren ruim op tijd op het station, maar omdat het geldautomaat bij het hotel het niet deed moesten we eerste een ander geldautomaat vinden. Ik ging er vanuit dat er bij het station wel een zou zijn. Dit was ook zo, alleen het plein tussen het station en het geldautomaar was opgebroken. We moesten dus zo een stuk omlopen dat we de trein misten. En toen kwamen we tot de ontdekking dat de trein maar één in het uur reed. We hebben 3 kwartier gewacht om toen toch eindelijk richting Gödöllö te kunnen vertrekken.

Eenmaal aangekomen zagen we welgeteld 1 klein bordje in de richting van het wereldberoemde Sisipaleis van Hongarije. 800 meter die kant uit.. 300 meter verder kwamen we nog een klein bordje tegen dat zei dat we nog 600 meter die kant uit moesten en even later was een nog een bordje dat zei dat we nog 50 meter moesten. Volgens onze boekjes zou het een trekpleister voor toeristen moeten zijn, maar wij geloven er niks van. De bewegwijzering is nou niet bepaald wat je noemt toeristvriendelijk, laat staan het paadje waar we overheen moesten lopen. Als je de modder en de kuilen weg dacht was het best een leuk wandelingetje.

Het paleis was gelukkig heel erg mooi en zeker de moeite waard. Helaas mag je binnen geen foto's maken, dus ik heb alleen foto's van de buitenkant geupload. Het was Sisi's lievelingspaleis en daarom is het voor een gedeelte weer terug gebracht in de stijl die Sisi aan het paleis had gegeven. Zo zijn haar privé kamers paars en hangen er foto's van haar kinderen en moeder.

Na het bezoekje aan Gödöllö zijn we terug naar mijn huis gegaan om een Hongaars wijntje te drinken. Na het wijntje zijn we bij SIr Lancelot wezen eten (zie foto's) en hebben we een buikdanseres en een zwaardgevecht gezien. Morgen hebben weer allemaal plannen gemaak, dus nu ga ik snel weer slapen. Ik moet om 9 uur al klaar staan!

Lieneke

cool! sissi is echt interessant! als je nog naar wenen gaat kan je die paleizen ook bekijken, ik vond dat echt interessant en mooi om te zien:)