carolinesmittenberg.reismee.nl

"one hut one kate catch came" *

Joepie! Vanmorgen heb ik voor het eerst Hongaarse les gehad! Die rare klanken die die mensen hier uitspreken schijnen ook nog echt wat te betekenen. De docent zei dat het Hongaars vaak wordt gebruikt in films die in de ruimte afspelen. Omdat het nergens op lijkt klinkt het al snel als een alien-taal.

Deze eerste les hebben we vooral de uitspraak van het 44 letters tellende alfabet geoefend. Ik vind het wel lastig, hoor. De les in namelijk in het Engels, gelukkig spreekt de docent Péter Kiss (wat je in 't Hongaars andersom schrijft -achternaam eerst- en Kiss betekend klein. Klein, Péter dus, alleen de man is helemaal niet klein, maar groot, breed en gespierd :p) heel goed Engels en is hij dus goed te volgen. De moeilijkheid is dus vooral dat hij alle moeilijke klanken fonetisch op het bord schrijft. Geen probleem zou je zeggen, maar het zijn dus Engelse fonetische klanken. Klinkt ingewikkeld, denk. Ik zal het proberen uit te leggen.

Neem bijvoorbeeld het Hongaarse woord 'vislát' (tot ziens). De Engelse fonetische klank is dan 'Vees-laat'. Terwijl het Nederlands fonetisch is: 'Wies-laat'. Ik vind het moeilijk om dan eerst in het Engels te denken, terwijl de Nederlandse klank voor mij makkelijker is.
Nog een voorbeeldje. In de zin 'Nem beszélek magyarul' (ik spreek geen Hongaars) is het Engels fonetisch 'Nem bah-sailek mod-yor-ool'. Het gaat in deze zin vooral om het middelste woord bah-sailek, in het Engels spreek je de 'ai' hetzelfde uit als de Nederlandse 'ee'. Ik moet er even aan wennen om de fonetische klanken dus in het Engels uit te spreken. Waarschijnlijk snappen jullie niks van m'n verhaal, maar dat geeft helemaal niks hoor!

Oef, Erasmus studenten hebben 't maar druk hoor!! Hahaha! Het is natuurlijk party Monday en 't leek er even op dat er niemand uit zou gaan. Maar gelukkig gaat mijn nieuwe homo vriend Alejandro wel! Dus nu ben ik druk bezig om nog meer mensen uit te nodigen, zo gaat dat hier. Iedereen nodigt gewoon nog meer mensen uit en dan zien we wel wie er echt komen.

Oh nog een berichtje aan mama: Ik weet niet of ik moet sporten vanwege alle feestjes, misschien eerder vanwege 't Hongaarse eten. Het is best wel vet allemaal, maar het is zó lekker! Vanmorgen ging ik een broodje halen bij de bakker. Het was een soort croissantje, maar dan met een knakworst er in en sesamzaadjes op de bovenkant! Lekker hoor!

Ah, en nog iets: het is echt weer super koud hier! Nou ja.. super ook weer niet. Maar het is vandaag maar 1 graad boven nul geweest en 's nacht is het -7 ongeveer.

Nu ga ik snel bier kopen voor vanavond (ah, dat zal de dikmaker wel zijn!), want je kunt geen alcohol meer kopen na 22 uur 's avonds en iedereen moet z'n eigen drank meenemen naar de feestjes...


* Als je de titel op z'n Engels uitspreekt dan zeg je in 't Hongaars: 'Ik heb 62 geiten'. Dat was een grapje van de docent om te laten zien dat Hongaars helemaaaaaaal niet moeilijk is!

Reacties

Reacties

Matrjoska

haha, ik snap je fonetische probleem wel :P
echt leuk dat je het naar je zin hebt en zoveel dingen te doen hebt. dat je naar feestjes gaat, nieuwe vrienden maakt en Hongaars leert.

Hier is het pas koud!!! het is toch zeker rond de -20 graden. Hier zijn de lessen nog steeds niet allemaal begonnen.. dat vind ik eigenlijk wel jammer. Daarentegen kan ik wel lekker rond wandelen en genieten van het zonnetje en de vorst..

Heel veel liefs en nog veel plezier daar!!!!

dikke knuffel!!

Ina

Hoi Caroline
Ik ontving je mailtje vanavond met daarin het linkje naar dit reisverslag! Wat een ontzettende leuke manier om je belevenissen te delen met anderen! Heel leuk om het allemaal te lezen. Ik hoop dat je een hele fijne tijd hebt in Hongarije!
Liefs,
Ina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!